Monday, July 20, 2009

Apa itu PEATGRO?

ORGANIK = PEATGRO
Apakah itu 'Peat'
'Peat' atau tanah gambut ditakrifkan sebagai tanah yang mengandungi 65% atau lebih bahan organik. Kebanyakkan tanah gambut di Malaysia mempunyai kandungan bahan organik yang tinggi sehingga melebihi 90%.
PEATGRO adalah bahan organik yang terbentuk dari vegetatif seperti rumput-rumput, daun, ranting, akar dan kayu-kayuan yang terendam di kawasan paya yang bertakung. Semestinya keadaan asal tanah gambut PEATGRO adalah berasid. Namun begitu, melalui campuran kapur yang sesuai, ditinggikan pHnya kepada 5.5-6.5 di mana tanah sedia turut digunakan.
Seperti yang kita ketahui betapa pentingnya untuk kita mencampurkan bahan organik di dalam media tanaman. PEATGRO mampu memberikan banyak faedah dan kepentingan dalam menjamin tumbesaran tanaman. PEATGRO juga boleh turut dicampurkan dengan semua jenis tanah.
PEATGRO adalah berasaskan tumbuh-tumbuhan dan ORGANIK serta bersih berbeza dengan bahan organik yang lain yang kebanyakkannya berasaskan najis haiwan yang terdedah kepada pathogen(penyakit).

PEATGRO ibarat kawan kepada tanah-tanah yang lain atau dengan lebih jelas, PEATGRO boleh dicampurkan dengan mana-mana tanah yang ada pada kawasan perumahan atau kebun ataupun tanah dalam pasu anda yang sudah mengeras. Jadi, seteruk mana sekalipun struktur tanah anda, campurkan sahaja dengan PEATGRO kerana PEATGRO boleh menyuburkan semula tanah anda..

No comments:

Post a Comment